Un proiect de 400 de milioane de lei al Consiliului Judeţean Dolj pentru modernizarea Aeroportului din Craiova, finanţat din fonduri europene prin POIM, a fost semnat, joi, de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi directorul aeroportului, Sorin Manda, în prezenţa premierului Nicolae Ciucă.
Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Cosmin Vasile, a afirmat că acest contract este cel mai important proiect pentru judeţul Dolj şi pentru adminstraţia publică în anul 2021.
„Prin această investiţie, Doljul, Oltenia sunt cu adevărat aşezate pe harta Europei şi pe harta lumii. Am pornit la drum acum câţiva ani cu o viziune şi azi primim finanţare de la UE – 97 milioane euro. Extinderea şi modernizarea Aeroportului Craiova este poate cel mai îndrăzneţ şi cel mai important proiect pe care CJ şi Aeroportul îl vor implementa”, a spus Cosmin Vasile.
Acesta a precizat că în ultimii ani CJ s-a orientat către proiecte mari, care aduc plusvaloare din punct de vedere economic şi care au efecte pe termen mediu şi lung, iar Aeroportul din Craiova este unul din acestea.
„Judeţul Dolj este un judeţ cu un potenţial imens de dezvoltare, dacă nu judeţul care are cel mai mare potenţial de dezvoltare în acest moment. La nivelul CJ Dolj ne-am propus să nu ratăm nicio şansă, nicio linie de finanţare de la Uniunea Europeană, pentru că ne vom canaliza în primul rând pe fonduri europene pentru a aduce bani. Acum CJ implementează 23 de proiecte pe fonduri europene în valoare de 300 milioane euro şi avem în pregătire încă 35 de proiecte pe următoarea perioadă de finanţare”, a menţionat preşedintele CJ Dolj.
Potrivit lui Cosmin Vasile, prin investiţiile care se vor face prin acest proiect, Aeroportul din Craiova va ajunge la două milioane de pasageri şi la 18.000 de mişcări de aeronave pe an.
„Aeroportul este poarta de intrare către regiunea Olteniei, dar şi districtele din nordul Bulgariei şi regiunea din nord-estul Serbiei sunt în aria de captare a Aeroportului. Prin investiţiile pe care le vom face prin acest proiect, vom ajunge la două milioane de pasageri, la 18.000 de mişcări de aeronave pe an şi vom deveni un pol de dezvoltare pentru această parte a ţării. Lucrăm în această perioadă şi la alte mari proiecte, cum ar fi un terminal intermodal, cel mai mare din sudul României, pe care dorim să îl facem la aeroport şi care este cuprins şi în programul de guvernare şi sperăm să fie şi în programele operaţionale, să putem conecta transportul aerian de mărfuri cu cel rutier şi cel feroviar şi cu posibilitate de conexiune pentru porturile fluviale Calafat şi Bechet (…)”, a subliniat Cosmin Vasile.
Premierul Nicolae Ciucă a declarat că Aeroportul din Craiova avea nevoie de o asemenea investiţie, iar în perioada următoare se va mări capacitatea de absorbţie a fondurilor europene în România, inclusiv prin descentralizarea unor activităţi ale organismelor de monitorizare şi control.
„Am înţeles relevanţa acestui proiect prin care se modernizează şi se măreşte capacitatea Aeroportului din Craiova, care avea nevoie de un astfel de proiect. Proiectul de aproximativ 400 milioane lei, susţinut din fonduri europene, este de asemenea foarte important, pentru că în ultima perioadă se discută foarte mult de PNRR, programul care vizează proiectele viitoare. PNRR reprezintă doar o parte din ceea ce înseamnă beneficiul fondurilor europene, în sensul că investiţiile autorităţilor locale care nu au fost cuprinse în PNRR pot fi finanţate prin accesarea programelor operaţionale şi a celor de coeziune. De altfel, cred că este momentul să instrumentalizăm partea aceasta de proiecte europene, astfel încât să mărim capacitatea de absorbţie la nivel naţional, pentru că avem buget şi plan, dar din păcate gradul de absorbţie nu a fost cel pe care l-am fi dorit. Şi atunci, discuţiile noastre acum sunt legate de găsirea unor soluţii, rezolvarea problemei centralizării excesive privind implementarea, monitorizarea acestor proiecte prin autorizarea la nivel local, regional, să se preia din această presiune a activităţilor”, a spus Nicolae Ciucă.
Potrivit premierului, prin OUG aprobată privind PNRR s-a urmărit să se descentralizeze o parte din aceste proiecte, astfel încât cel puţin cele care ţin de educaţie, sănătate şi domeniul social să fie preluate şi de autorităţile regionale, relateaza