Fabrica de Avioane de la Craiova a început, cu o întârziere de peste un an și jumătate, testele la sol cu primul aparat IAR 99 SM pe care trebuie să-l livreze Forțelor Aeriene, scrie jurnalistul Adelin Petrișior, pe blogul personal. Testele erau programate pentru prima parte a anului 2022, conform contractului, dar conducerea fabricii susține că nu a putut obține un aparat de navigație care trebuia montat la bord, din cauza pandemiei de COVID-19.
Jurnalistul afirmă că a primit informații de la directorul fabricii de la Craiova că primul avion IAR 99 SM este în teste la sol, iar specialiștii speră ca aeronava să zboare până la sfârșitul lunii ianuarie. Totuși, primul zbor ar fi trebuit să aibă loc în urmă cu un an și șapte luni, potrivit contractului cu Ministerul Apărării Naționale (MApN).
Informația a fost confirmată și de purtătorul de cuvânt al Guvernului în anul 2020, la câteva luni după ce fabricii de la Craiova i-a fost acordat contractul de peste 55 de milioane de euro, pentru modernizarea a 10 aparate IAR 99.
Conform sursei citate, specialiștii afirmă că, și dacă primul IAR 99 SM va zbura abia la sfârșitul lunii ianuarie, este foarte probabil ca Fabrica de la Craiova să plătească penalități.
În vara anului trecut, după ce managementul a susținut că din cauza COVID nu a putut cumpăra o piesă importantă, a fost semnat un act adițional cu Armata, potrivit căruia compania craioveană va trebui să înceapă să livreze aparatele la jumătatea lunii februarie a acestui an.
Specialiștii consultați de jurnalist consideră că niciun avion nu va putea fi livrat la doar câteva săptămâni de la primul zbor de test.
Armata și Fabrica de Avioane Craiova au semnat contractul pentru modernizarea celor 10 avioane în august 2020. Inițial, Forțele Aeriene Române ar fi trebuit să primească anul trecut jumătate din aparate în luna august.