Compania aeriană maghiară Wizz Air este obligată de către Tribunalul București, Sibiu și Cluj-Napoca să reangajeze patru piloți și zece însoțitori de zbor, anunță într-un comunicat Asociația Flight Personnel Union Romania (FPU). Piloții și însoțitorii de zbor reangajați vor putea acum să revină la sarcinile lor de zbor. Decizia instanței nu este definitivă și poate fi atacată în apel de Wizz Air.
Potrivit sursei citate, Wizz Air a concediat piloții și însoțitorii de zbor din România, în urmă cu exact un an de zile, la data de 14 aprilie 2020, însă concedierile au fost contestate de Asociația Profesională FPU România.
Wizz Air a declarat că piloții și însoțitorii de zbor au fost concediați din cauza pandemiei provocate de virusul Covid-19, dar FPU România și personalul destituit au considerat concedierea ilegală, acuzând compania aeriană nu a respectat legislați amuncii. „Suntem extrem de mulțumiți de verdictul primit de membri noștri. Considerămcă soluția primită confirmă faptul că Wizz Air s-a folosit de pandemie pentru a scăpa de piloții și însoțitorii de zbor cu experiență, cu o salarizare mai mare, și i-a înlocuit cu forță de muncă mai ieftină. Este timpul ca Wizzairsă cugete atent asupra modului în care își tratează angajații și dorim să profităm de această ocazie pentru a invita toți piloții și însoțitorii de zbor Wizz Air să ni se alăture și să lupte activ pentru condiții de muncă decente”, spune Mircea Constantin, președintele FPU România.
Într-unul dintre verdicte, mai susține Asociația FPU, că Tribunalul București notează faptul că demiterea nu s-a bazat pe motive reale și serioase, deoarece compania aeriană nu a reușit să demonstreze că avea dificultăți financiare majore.
Printre altele, instanța subliniază că Wizz Air a angajat după concediere nouă piloți noi pentru același post desființat în urmă cu două luni și jumătate. Wizz Air a concediat aproximativ 1000de angajați (19%) din totalul forței sale de muncă în aprilie 2020, când a început pandemia Covid-19, însă a continuat să se extindă cu peste 15 baze noi, adăugând cel puțin 10 avioane noi și ducând o campanie masivă de recrutare.
„Suntem deosebit de preocupați de modul în care marile companii internaționale ignoră drepturile lucrătorilor și chiar legislația locală din Europa de Est. FPU România va continua lupta pentru a se asigura că lucrătorii din aviație sunt tratați cu respect, astfel încât condițiile de muncă decente să devină o normă și aici”, spune Mircea Constantin, care a lucrat pentru Wizz Air ca instructor al echipajului de cabină până în aprilie 2020 și este unul dintre cei zece însoțitori de zbor reintegrați.